Tänään koitti ensimmäinen arkipäivä täällä, ja mitenkäs se paremmin olis voinu alkaa ku reippaalla juoksulenkillä merenrannalla. Päivä oli tosi lämmin, aurinkoista ja +10 astetta, mutta ei toi kuulemma ihan jokapäivästä oo täälläkään tähän vuodenaikaan.

 

Arkipäivä tarkotti myös sitä, että suunnattiin Davidin kans kohti pankkia. Kohteena oli Barclays, missä hotellilla ja työntekijöillä on tilit. Oon tienny, että pankkitilin avaaminen ei välttämättä oo ihan helppo juttu, mutta periaatteessa kun mulla on työ ja asunto täällä niin ei sen maailman vaikein asia pitäis olla. Ja David sano, että sillä ko.homma oli onnistunu suurinpiirtein kolmessa minuutissa.

 

Mentiin siis Barclaysille, ja siellä ne rupes mussuttamaan siitä, kun mulla ei oo todistusta siitä, että mulla on Suomessa osoite. Siis whaaaat??!! Kun ilmeisesti Suomi on harvoja (??) maita, joissa ajokortissa tai passissa ei oo osoitetta, missä asuu tai on ainakin joskus asunu. (eikö kuulosta erittäin käytännölliseltä? ) No, eikun soitto Kauhavan Säästöpankkiin ja sieltä ne lupas lähettää mulle mailina todistuksen että oon sen pankin asiakas ja samalla todistaa että mulla on osote Kauhavalla. Ja sit vaan takasin hotellille tulostamaan ko. todistus (kiitos Säästöpankin tädeille ja sedille nopeasta toiminnasta!!) Tähän väliin täytyy mainita, että matkaa pankilta hotelliin on n. kilsa per siivu, eli reippaasti kävellen sellanen 10min. No, saatiin paperit ja tiliotteet tulostettua ja takasin Barclaysille. Siellä jatkuu sama mussutus, ettei mailina lähetetyt paperit riitä, ne pitäis olla postin kautta tulleita. Kiitos ja näkemiin.

 

Me ei ny ihan ymmärretä sitä, että mitä hittoa ne haluaa tietää mun Suomen osotteen. Ku eikö Suomen passi ja ajokortti kerro, että oon Suomen kansalainen ja todennäkösesti oon ainakin joskus omistanu sinne osotteen? Eikö se oo ihan yhtä hyvä osotus suomalaisesta osotteesta ku se, että Davidillä on kotiosote sen Romanialaisessa ajokortissa mutta jossa se ei oo asunu enää moneen vuoteen  Eli toisin sanottuna; maan passi ei riitä todistuksesi siitä, että sulla on siinä maassa osote (ainakin joskus ollu) mutta ajokortti riittää jossa on osote, jossa et välttämättä oo asunu enää vuosikausiin. Niinku ihan sama.

 

Käveltiin ulos Barclaysilta ja seuraava pankki joka bongattiin oli HSBC. Muistin lukeneeni, että se on ulkomaalaisystävällinen paikka. Mentiin sinne sopimaan tapaamisesta virkailijan kanssa ja takasin hotellille koska oli lounasaika. Sit taas keskustaan ja HSBC:llä tavattiin tosi mukava nuori poika, jonka kans oli hauska heittää läppää samalla ku keskusteltiin mun tilistä.

 

HSBC on tunnettu siitä, että ne ymmärtää ulkomaalaisten ongelmat ja niillä on ulkomaalaisia varten oma tili, HSBC Passport. Se eroaa siinä tavallisista tileistä, että se maksaa 8 puntaa kuukaudessa. Mutta vuoden jälkeen sen sais vaihtaa "normitiliin" jos hoitaa asiansa hyvin. Mähän en täällä todennäkösesti vuotta tuu olemaan, mutta tilin irtisanominen onnistuu kuulemma helposti. Sopimus on minimissä 6 kuukautta ja sen jälkeen sen voi irtisanoa koska vaan.

 

Tähän väliin on syytä selvittää, että mä pääsen periaatteessa näissä asioissa vähän kun koira veräjästä koska tulin tänne Allianssin kautta. Mutta jos hakee itsenäisesti työpaikkaa, kohtaa useita ongelmia. Periaatteessa harva paikka ottaa työntekijän, jolla ei oo NI-numeroa (eli brittiläistä sosiaaliturvatunnusta). NI numeroa ei voi saada jos ei oo täällä työnantajaa. Pankkitilin avaaminen ei onnistu ilman työpaikkaa ja osotetta täällä. Asuntoa ei periaatteessa saa kovin helposti, jos ei oo pankkitiliä. Mutta kun esim. NI numeron on kerran saanu, se on mulla olemassa loppuelämän. Ja periaatteessa olis pankkitilikin, mutta sen suljen jo senkin takia että tää HSBC tili maksaa sen 8 puntaa kuussa.

 

HSBC tarjoaa myös Pay as you go - prepaid liittymää, jossa on 10 puntaa puheaikaa ja LISÄKSI 50 minuuttia ilmasta puheaikaa ulkomaille. Tämäkin tulee tosta ulkomaalaisystävällisyydestä, esitteissä kerrotaan kuinka vaikeeta on muuttaa ulkomaille ja jättää perhe kotiin, siksi ne tarjoaa tota puheaikaa. Ja sitten kun on ton 50min puheajan käyttäny, voi ulkomaille puhua tolla lopulla 10 punnalla erittäin halpaan minuuttihintaan. Sit kun saan sen kortin, hoidan kotipuhelut kyllä sitä kautta. Ei puhuttu tosta vielä sen enempää, tänään keskityttiin tilin luomiseen. Huomenna on klo. 11.00 tapaamisaika uudestaan sen virkailjan kanssa, kun hotellin pitää kirjottaa vähän parempi suosituskirje, se alkuperäinen ei ollu ihan riittävä, eli hotellin pitää periaatteessa lisätä siihen mun Suomen osote, hotelli käytännössä takaa että mulla on osote Suomessa. 

 

Mä tiiän että oon onnekkaassa asemassa muihin verrattuna näitten paperisotkujen takia, mutta 4,5h palloilua pankkien ja hotellin väliä pisti vähä... no, ehkä enemmän naurattamaan.

 

Ja täytyy kyllä myöntää, että saa sitä Suomessakin takuta erinäistenkin virastojen kanssa koko rahan edestä